Hufvudstadsbladets Seniorer

Föreningen Hufvudstadsbladets seniorer r.f.

Verksamhetsberättelse 2012-2013

Föreningen höll sitt årsmöte den 20 mars 2012 klockan 15.00 på Hbl. Närvarande var 38 medlemmar. Mötet inleddes med en tyst minut för att hedra minnet av Olli Streng och Knut Nyström. Årsmötet återvalde enhälligt ordförande Maj-Britt Paro, också alla övriga styrelsemedlemmar och suppleanter återvaldes. Styrelsen har alltså bestått av Maj-Britt Paro, Solveig Schauman, René Wikgren, Tage Johansson, Leif Stjernberg, Marita Lindwall och Inger Blomqvist samt suppleanterna Thure Malmberg och Jack Strandberg.
Årsmötet hade som gäst Hbls biträdande chefredaktör Lena Skogberg.

Aktiviteter

Verksamhetsåret inleddes den 12 april med ett besök på Apoteket Svanen där apotekare Bengt Mattila presenterade sitt unika apoteksmuseum. Efter besöket åt de 17 deltagarna en gemensam lunch på Long Wall.

Verksamhetsårets höjdpunkt inföll den 22 maj då föreningens 10-årsjubileum firades med en utfärd till Kimito. Festlunch intogs på Labbnäs semesterhem varefter René och Raili Wikgren bjöd på en drink och tilltugg i sitt sommarparadis, ett torp från 1700-talet.
Via Amos Andersons grav åkte gruppen vidare till Söderlångvik där Ralf Ginman tog emot och efter en rundvandring bjöd på födelsedagstårta. Dagen avslutades med en grillfest på Tolfsnäs.
I utfärden deltog 49 personer, alltså en fullastad buss som rattades av vår ”hovchaufför” Krister Westermark. En synnerligen lyckad dag med solsken och ekonomiskt bidrag av Konstsamfundet.

Jubileumsfirandet fortsatte 11-15 september med en resa till Gdansk i Polen med Thure Malmberg som guide och arrangör. I den deltog 19 personer.
Färden gick med Finnlines lastfartyg Finnmaid från Nordsjö till Gdynia. Ypperliga guiden Pawel Bober mötte i hamnen och förde resenärerna via bad- och nöjesstaden Sopot till Gdansk, gamla Hansastaden Danzig, med sin fint återuppbyggda arkitektur. Höjdpunkt under följande dag i Gdansk var besöket på Solidaritetsmuseet invid Varvet där Lech Walesa och hans män 1980 tände gnistan för frigörelsen i Östeuropa. Finnmaid som alternativ till storfärjorna uppskattades av alla deltagare.

Höstterminen inleddes den 25 oktober med en bussutfärd till Sjundeå. Först på programmet stod ett besök på traktormuseet på Gårdskulla. Där visade oss Raija Rehnberg runt och det framgick att museet har en massa annat att visa upp än gamla traktorer, bl.a lusbräden, burkar och förpackningar. Gården föder upp angus biffdjur och hugade köpte hem köttförpackningar.
Efter Gårdskulla rullade bussen vidare till Sjundby slott där värdinnan Margareta Segersven och guiden Berndt Gottberg tog emot , visade runt och berättade gården historia. Besöket, i vilket 26 deltog, avslutades med kaffe och pajer i magasinet invid forsen.

Vinterträdgården vid Tölöviken var målet den 15 november. Intendent Hilkka Pynnönen tog emot, berättade om växthusens tillkomst och guidade runt och presenterade många exotiska växter. Efter rundturen slog gruppen sig ner i ett sidorum och inmundigade medhavt vin och tilltugg. Med i vinterträdgården var 22 personer.

Den 1 december var det dags för julfesten, som för första gången inte kunde firas i ”kyrkan” utan i det det nya samlingsrummet på fjärde våningen. Också det fungerade bra och alla 32 medlemmar rymdes bra in. Trakteringen var uppskattad, lotteriet rikligt och stämningen god. Också den här gången deltog Hbl i kostnaderna för mat och dryck.

Det nya året inleddes med kultur, dvs ett besök på Ateneum den 24 januari där utställningen ”52 själar” pågick. Med en egen guide vandrade de 18 deltagarna från sal till sal för att efteråt dricka en kopp kaffe i museéts café.

Den 13 februari träffade 19 medlemmar Tua Ranninen och Patrick Degerman på Hbl. Tua presenterade Expedition Pata, boken hon skrivit om Pata, och han kompletterade med minnen från sina otroliga äventyr i syd och nord. Lite tilltugg och dryck hörde till programmet.

Tre medlemmar dvs Birgitta Jernwall Ingman, Johanna Westman och Tage Johansson deltog i Svenska pensionärsförbundets frågesporttävling i februari.

Styrelsen har sammanträtt tre gånger och tre medlemsbrev har skickats ut.
Styrelsen ansökte och fick 1500 euro från Konstsamfundet föra att fira föreningens 10-årsjubileum. Hbl deltog med 300 euro i julfesten och Helsingfors socialverk har beviljat föreningen 800 euro.

Leif Stjernberg ser till att föreningen har en attraktiv och aktuell hemsida.

Medlemskåren

Föreningen har 98 medlemmar. Under verksamhetsåret avled Catharina Spåre, Per-Erik Rönnqvist och Benedict Zilliacus. Ann-Lis Bäckström, Ebba Lundell och Jutta Zilliacus skrev ut sig.

Medlemsavgiften var 16 euro.

Enligt uppdrag

Inger Blomqvist