Hufvudstadsbladets Seniorer

Tartu 9-11.9.2014

Resa till Tartu och ryssbyarna vid Peipussjön.

Den 9 september åkte 17 Hbl seniorer till Estland med båt från Skatudden till Tallin och vidare med vår chartrade buss (Padise buss) till Estlands näst största stad Tartu. Reseledare är Nils-Erik Friis, som studerade i Tartu 1997. Efter 2,5 h med båt och 3 h med buss genom ett grönskande Estland kom vi fram till vårt Hotell Tartu.

Efter en stunds vilande gick vi för att äta middag i Vilde Lokaal, mätta och belåtna tog vi en kvällspromenad mot den breda Emajögi/Moderfloden förbi Rådhustorget där de klassicistiska fasaderna, ger den en centraleuropeisk prägel med Rådhuset och fontänen de kyssande studenterna påminner om att studentlivet är en viktig del av stadens identitet och symbol för Tartu.

Följande morgon den 10 sep. äter vi frukost i hotellets restaurang Tartu Kohvik. Därefter sätter vi oss i vår buss för en stadsexkursion (lokal guide Kristel Sävborg).
Hon berättar att staden Tartu eller Dorpat som den hette under Tyskt tid, är en studentstad med över 15.000 stundenter och där universitetet som är ett av de äldsta i Europa, grundades av Gustav ll Adolf på 1600 talet. Med flera tusen unga akademiker har staden ett livfullt nattliv med många barer och restauranger.
Vackra gamla småhus fanns överallt även ett Alvar Aalto hus syns, samt många fula trånga höghus från sovjettiden som är i mycket dåligt skick.
Paulus kyrkan som är restaurerad är en sevärdhet, ritad av den kände finska arkitekten Eliel Saarinen.
Vi ser statyn över Gustav ll Adolf och besöker Tartu universitets avdelning för Skandinaviska språk där vi blir vänligt mottagna och bjudna på äppelkaka och kaffe av institutionens nye prefekt professor Daniel Sävborg.

Bussen för oss till kåkstadsdelen Supilinn (soppstaden) som förvandlats till en trivsam boendemiljö.
Därefter åker vi till Toomemägi där ruinerna av den gamla domkyrkan finns, den började byggas på 1200-talet och stod färdig på 1400-talet. En brand år 1624 förstörde kyrkan totalt. Över annalkande vägar byggdes två broar, Änglabron och Djävulsbron, Änglabron som stod färdig år 1838 är mera populär och väl besökt. Den mindre populära Djävulsbron är byggd år 1913 till Romanov dynastins 300-års jubileum och är tillägnad Alexander I.
Följande sevärdhet är Meistritemaja med rum för konstnärer som gör utsökta hantverk till försäljning.
Efter allt detta tar vi en lunchpaus på Tartu Kohvik.

Mera sevärdheter, KGB-museet, en ruskig plats, där ester fått lida tack vare ockupationsmakten Sovjet.
Trükimuuseum som följande, med den gamla blytekniken som mången Hbl pensionär även jobbade med, Lemmit Kaplinski guidade oss på finska.

Därefter litet egen tid för shopping.
Klockan 19:00 äter vi middag på Chez André. ***** Krogen drivs av kocken Andrus Vaht. Vi bjuds på: österländsk sallad, Duck au vin, hembakat bröd och som efterrätt äter vi vit Royal-bakelse, maten var utsökt god.

Den 11 sep. lämnar vi hotellet för att åka mot ryssbyarna Kasepää och Kolkja vid Peipussjöns västra strand, där vi besökte muséet för de gammaltroende som på 1600-talet inte godkände de reformer som gjordes inom den ryskortodoxa kyrkan, i dag är de c.15000.
I Kolkjas gammaltroendes museum berättade guiden för oss om deras seder och bruk och vi fick se deras traditionella kläder, hantverk, vardagsföremål, böcker och foton.  Befolkningen i de gamla ryska byarna har av tradition sysslat med fiske och lökodling.

Vi bekantade oss med Alatskivi slott som baron Arved von Nolcken lät bygga och stod färdigt år 1885, som förebild till bygget hade baronen Balmorals slott i Skottland. Slottet påminner om ett sagoslott med tinnar och torn. På 1900-talet höll det på att förfalla, men år 1999 startade kommunen renoveringen med hjälp av bidrag från EU.
En stenkast från slottet på Kivi körts åt vi lunch där vi intog bla. panerad gös från Peipus.

Vi hann också med att ta paus och besöka Avinurme Puiduait, stället för lokalt hantverk där det även bjöds på förfriskningar.
17.00 ankomst till A-terminalen i Tallinn för resa hem till Helsingfors.
Resan var mycket trevlig och lyckad. Ett stort tack till reseledaren.