Eldsvådor väntar inte på att släckas, olyckor utannonserar sig inte på förhand. I brand- och räddningsväsendet är det snabbhet som gäller.
Tretton Hbl-seniorer besökte Räddningsverkets museum på anrika brandstationen på Högbergsgatan tisdagen den 6 oktober. Där fick vi en två timmars åskådlig undervisning i hur minutiöst organiserad och hur väl drillad brandmannavardagen är.
Vår guide Jari Auvinen, museologie magister och intendent för det museum han själv har skapat, var en talför och eldigt entusiastisk herre. Han stack inte under stol med att det är substanserfarenheten som gör ett museum, inte kunskap i sig.
Brandskyddet i Helsingfors började med att brandvakter gick på pass på nätterna. Den första brandstationen kom till 1838 men grundades officiellt 1 oktober 1861. Theodor Höijers skapelse på Högbergsgatan stod färdig 1891 och förlorade 1975 sin status som huvudbrandstation till den nya i Berghäll.
Brandbilarna föregicks av hästdragna vattenkanoner. Som mest fanns trettio hästar i stallet. Vid larm stod de selade och utryckningsklara på 45 sekunder, enligt vår stolta guide. 1916 kom den första brandbilen.
I dag har Helsingfors nio brandstationer och femton avtalsbrandkårer, tidigare FBK.
Brandverket heter numera Räddningsverket i och med att verksamheten förutom brandskydd omfattar ambulansarbete och annan akut olycksutryckning som kräver snabbhet.
På en vägg i museet hängde en Håkan Brunberg-tavla av brandstationen. Brunberg jobbade där på 30-talet och var sedan brandchef i Esbo 1937-52. Målarfarbror hade många järn i elden!
Tio Hbl-are tog sig också an att klara av de 270 trappstegen till tornterrassen med vid utsikt över staden och havet.
Brandmuseet är öppet onsdagar och söndagar klockan 12-16. Väl värt ett besök också på egen hand.
Majbi Paro